AUTOR ARTYKUŁU
BARTOSZ HADUCH
MICHAŁ HADUCH
ZŁOTY INTERES
29 lipca 2016 | wyślij link
ZŁOTY INTERES

 

O ile Rzym jest administracyjną stolicą Włoch – to gospodarcze serce Italii bije w Mediolanie. Lombardzkie miasto, to jedna z największych metropolii Europy, prężny ośrodek przemysłowy i ważne centrum targowe. Ale Mediolan to nie tylko biznes – nie brak tu również ciekawych zabytków. Gotycka katedra Duomo, renesansowy Kościół Santa Maria Della Grazie z „Ostatnią Wieczerzą” Leonarda da Vinci, neoklasycystyczny gmach Teatro alla Scala – to jedynie trzy z wielu historycznych atrakcji przyciągających co roku miliony turystów do miasta.

Powodów do narzekań nie mają tu także wielbiciele nowszej architektury. Wieżowiec Torre Velasca, wysokościowiec Pirelli Tower czy nowe drapacze chmur przy Porta Nuova – to tylko niektóre ze współczesnych symboli stolicy Lombardii.

Mediolan to jednak przede wszystkim moda. Armani, Versace, Valentino, Trussardi, Zegna czy Dolce & Gabbana – to ledwie kilka tutejszych słynnych odzieżowych marek. Żadna z nich jednak nie wywołuje pośród fanów mody tylu emocji, co legendarna Prada.

Historia bodaj najbardziej znanego włoskiego domu mody sięga 1913 roku, kiedy to bracia Mario i Martino Prada otworzyli pracownię i sklep ze skórzanymi akcesoriami w słynnej Galerii Wiktora Emanuela II w Mediolanie.

Firmę na cały świat rozsławiła jednak dopiero wnuczka jednego z założycieli – urodzona w 1949 roku Miuccia (née Maria Bianchi). (…) Stery w Pradzie – wraz ze swoim partnerem oraz późniejszym mężem Patrizio Bertellim – objęła w 1978 roku.  Ona zajęła się w firmie projektowaniem, on zaś sprzedażą i zarządzaniem. (…)

Miuccia Prada i Patrizio Bertelli znani są nie od dziś, jako wielcy koneserzy architektury i sztuki. Od lat wspierają restaurację najważniejszych włoskich zabytków, sami zgromadzili też sporą kolekcję rzeźb oraz obrazów, głównie z drugiej połowy XX wieku. W 1993 roku zainicjowali projekt ekspozycyjny PradaMilanoArte, który dał początek firmowej fundacji – Fondazione Prada. (…) Najlepiej znani są chyba jednak z współpracy ze światowej sławy architektami. (…) Najsilniejsze więzi łączą mediolańską firmę z pracownią OMA/AMO Rema Koolhaasa.   (…)

 

Gdy właściciele Prady w 2008 roku zdecydowali się stworzyć stałą siedzibę dla ich firmowej fundacji, zlecenie to powierzyli architektom z Rotterdamu. Musiało minąć jednak siedem długich lat, by nowy dom Fondazione Prada mógł 9 maja 2015 roku otworzyć swe progi dla gości.

Nowa siedziba zaskakuje począwszy od samej lokalizacji. Mieści się ona na południowych obrzeżach Mediolanu, w zaniedbanym rejonie miasta zwanym Largo Isarco. Jej najbliższe sąsiedztwo stanowią bloki mieszkalne, magazyny i torowiska. Fundacja zajmuje zabudowania po dawnej destylarni dżinu, powstałej w początkach XX wieku. Kompleks składa się z siedmiu poprzemysłowych obiektów, które poddano gruntownej renowacji. Kampus Prady uzupełniają też trzy całkiem nowe moduły: tzw. Kino, Podium i Wieża. Cała zabudowa koncentruje się wokół centralnej osi i odchodzących od niej pięciu alei. Te ostatnie przybierają postać podłużnych dziedzińców, częściowo wyłożonych charakterystycznymi posadzkami z drewna. Całość sprawia wrażenie autonomicznego mini-miasta przywodząc na myśl klasyczny układ cardodecumanus.

Usytuowane w centrum założenia Kino, to prosty parterowy pawilon częściowo zagłębiony w ziemi. Jego dwie boczne ściany pokryte są panelami z polerowanej stali nierdzewnej, co sprawia, że budynek stapia się z otoczeniem.

Drugi z nowopowstałych obiektów – Podium, jak sama nazwa wskazuje, przypomina nieco podest. Jego przeszklony parter kontrastuje z – pokrytą prototypowymi panelami aluminiowymi – częściowo nadwieszoną pierwszą kondygnacją.

Niewątpliwą dominantą całego kompleksu jest dziewięciopiętrowa Wieża, której budowa ma zostać ukończona pod koniec 2016 roku.

Niekwestionowanym symbolem kampusu zdążyła tymczasem stać się dużo mniejsza i sporo starsza struktura – tzw. Nawiedzony Dom. Niepozorny historyczny budynek podczas renowacji pokryto bowiem płatkami ze szczerego 24-karatowego złota!  (…)

Moda na Mediolan trwa nieustannie, bez względu na zmieniającą się pogodę oraz pory roku. Popularność miasta dodatkowo umocniła jeszcze zeszłoroczna wystawa światowa EXPO 2015.

Ponadto, w ostatnim czasie powstało tu wiele wartościowych budynków jak muzeum etnograficzne MUDEC zaprojektowane przez Davida Chipperfielda, muzeum historyczne La Casa Della Memoria autorstwa pracowni Baukuh czy muzeum mody Armani Silos.

Najważniejszym nowym obiektem na kulturalnej mapie miasta jest jednak bez wątpienia stała siedziba Fondazione Prada sygnowana przez OMA/AMO Rema Koolhaasa.

Nowy dom fundacji urzeka nowatorskim doborem materiałów, zachwyca minimalistyczną estetyką oraz zdumiewa liczbą możliwych aranżacji ekspozycji. To alternatywna i bezkompromisowa wizja renowacji architektury historycznej, daleka od zachowawczych zabiegów konserwatorskich. Skontrastowanie materiałów ekskluzywnych (jak złoto, kamień, terazzo) z przemysłowymi (poliwęglan, stal i szkło) doskonale ilustruje różnorodność i wielowątkowość działalności zarówno Koolhaasa, jak i Prady.  (…)

 

ZDJĘCIA: MICHAŁ HADUCH, BARTOSZ HADUCH

 

Cały artykuł ukazał się w numerze 3 (35).

ARCH #40
MARZEC/KWIECIEŃ 2017
facebook