AUTOR ARTYKUŁU

AGNIESZKA BULANDA
WIENERBERGER BRICK AWARD 2014
14 sierpnia 2014 | wyślij link
WIENERBERGER BRICK AWARD 2014

Siedziba Instytutu Filmowego w Tajlandii zwyciężyła w szóstej edycji konkursu architektonicznego Wienerberger Brick Award 2014, na najlepszy i najpiękniejszy budynek, do którego budowy wykorzystano ceramikę budowlaną. Najważniejszym kryterium była oryginalna architektura i funkcjonalność. W tegorocznej edycji do konkursu  zgłoszono  ponad 300 projektów z 26 krajów, spośród których 50 zostało nominowanych.

Nagroda główna, nagrody w pięciu kategoriach oraz dwie nagrody specjalne firmy Wienerberger zostały wręczone 8 maja na gali w Architekturzentrum w Wiedniu.

 „W tej realizacji cegła nie tylko pełni funkcję dekoracyjną, ale definiuje strukturę całego budynku, co dla mnie było kluczowe.” – powiedział Wang Shu członek Jury konkursowego i zdobywca nagrody Pritzkera o obiekcie, który zdobył Główną Nagrodę Wienerberger Brick Award 2014.

„Projekt jest bardzo prosty, ale jednocześnie wyjątkowo piękny – to pierwszy budynek, który sprawił, że od razu pomyślałem ‘to jest wspaniały projekt’.” – dodał Wang Shu, chwaląc INSTYTUT FILMU I ANIMACJI KANTANA w Nakhon Pathom w Tajlandii, który jednocześnie został zwycięzcą w kategorii ‘rozwiązanie specjalne’.

To centrum szkoleniowe zostało zaprojektowane przez Bangkok Project Studio, a do jego budowy wykorzystano ponad 600 tysięcy ręcznie wykonanych cegieł, pozyskanych z ostatniej produkującej je wioski w Tajlandii. Ponadto, do prac budowlanych przeszkolono i zatrudniono grupę bezrobotnych osób, co nadaje temu projektowi również istotny wymiar społeczny.

 

W kategorii Budynek mieszkalny wygrał BUDYNEK SAMOWYSTARCZALNY – w Chińskiej Prowincji Shaanxi.

John Lin zbudował z tradycyjnych materiałów, jak cegła Dom na wszystkie pory roku.  Jego wewnętrzne dziedzińce łączą kuchnię, łazienkę, salon i sypialnie, a dach służy do suszenia mięsa i zbierania wody deszczowej.

 

W kategorii Budynek użyteczności publicznej nagrodzono MUZEUM SZTUKI RAVENSBURG, projektu LRO Lederer Ragnarsdóttir OEI.

W obiekcie, w którym znajduje się kolekcja sztuki Petera i Gudruna Selinka, w zaledwie kilku tylko miejscach ceglana powierzchnia fasady została przełamana  oknami. Cegły do budowy tego gmachu zostały odzyskane z rozbiórki pobliskiego klasztoru.

 

CENTRUM SZTUKI BUDA w miejscowości Kortrijk w Belgii wygrało w kategorii Modernizacja budynku użyteczności publicznej. Studio 51N4E przekształciło dawny zakład barwienia tekstyliów na Wyspie Buda w miejsce znakomitych wydarzeń kulturalnych. Istniejące ceglane fasady zostały oczyszczone i odnowione, a następnie uzupełnione drewnianymi elementami i betonowymi kolumnami. Na szczególną uwagę przy tej realizacji zasługuje żółta cegła nadająca całości subtelny, niemal aksamitny wygląd.

SZKOŁA GOTOWANIA znajdująca się w dawnej rzeźni oczarowała Jury w kategorii Budynek w zabudowie uzupełniającej (Urban Infill).

Obiekt zaprojektowany przez studio Sol89 znajduje się w Hiszpanii niedaleko Kadyksu. Jasne, bielone ściany są charakterystyczne dla tradycyjnego budownictwa w tym regionie, a zastosowane w kuchni specjalne płytki ceramiczne ułatwiają utrzymanie higieny i są antypoślizgowe.

 

Po raz kolejny została też przyznana Nagroda Specjalna firmy Wienerberger, którą wyróżniono dwa budynki zbudowane z materiałów producenta: DOM ŚWIATŁA znajdujący się w Puli w Chorwacji, zaprojektowany przez Andrija Rusana oraz HOTEL i CENTRUM KONFERENCYJNE PAASITORNI w Helsinkach, będące dziełem studia K2S Architects, w którym wyprodukowane na zamówienie cegły w kolorze kości słoniowej pozostawiają niezapomniane wrażenia. (…)

Wśród nominowanych były też dwa polskie projekty z Wrocławia i Krakowa, które w ubiegłym roku znalazły się w finale pierwszej polskiej edycji konkursu Wienerberger Brick Award. Budynek mieszkalny we Wrocławiu (Grabiszyńska/Inżynierska), autorstwa Biura Projektów Lewicki Łatak, stanowi jeden z najbardziej wyróżniających się i zapamiętywalnych obiektów budownictwa mieszkaniowego, zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce. Elegancja i wyrafinowanie elewacji, pokrytych ceramiką złożoną z elementów o jaśniejszej i ciemniejszej barwie, przeplatających się w charakterystycznym wzorze, świadczy o talencie architektów i ich umiejętności wrażliwego i twórczego używania tego tradycyjnego materiału.

Natomiast Muzeum Armii Krajowej w Krakowie, którego rewitalizację przeprowadziło biuro AiR Jurkowscy-Architekci, to przykład delikatnego połączenia przeszłości z nowoczesnością, bardzo oszczędną ingerencję w dawną architektoniczną tkankę i z umiarem zastosowane nowoczesne materiały budowlane. W wyniku tej rewitalizacji udało się wzorcowo wydobyć dawne walory budynku, a równocześnie zbudować atmosferę miejsca idealnie pasującą do prezentowanej w muzeum problematyki.

Profesor Ewa Kuryłowicz, która zasiadała w składzie międzynarodowego Jury powiedziała: „Cegły to ekonomicznie rozwiązanie, szczególnie, gdy są produkowane lokalnie, tak jak w Polsce. To również materiał bardzo ciepły, idealny do budowy domów energooszczędnych, ale także piękny. W skali całej budowli cegły są niewielkie, a pozwalają łatwo uzyskać tak różnorodne struktury i w tej edycji Brick Award mieliśmy wiele przykładów, jak myśl twórcza, wizja architekta może się realizować, dzięki cegłom właśnie.

Towarzysząca przedsięwzięciu publikacja o architekturze, BRICK’14 szczegółowo prezentuje obiekty nagrodzone i nominowane: wysokiej jakości album w twardej oprawie, zawierający liczne fotografie i szkice jest wydawany przez Wydawnictwo Callwey i można zakupić go na stronie callwey-shop.com lub w dowolnej księgarni w krajach niemieckojęzycznych.

Cały artykuł w ARCH #24, dostępnym w archiwum wydań

Archivnummer: WB_17610

ARCH #53
MAJ/CZERWIEC 2019
facebook